Cor Gout, Trespassers W – L’intégrale, Bad Alchemy #117, Rigo Dittmann, German, Français, English, January 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trespassers W – L’intégrale, von Rigo Dittmann (German review), Bad Alchemy #117, Januar 2023

DEUTSCHE BESPRECHUNG

‘Cor G und Trespassers : Death by Sophistication’

 

TRADUCTION FRANÇAISE

‘Cor G et Trespassers : Death by Sophistication’

Trespassers W – L’intégrale (RytRut, 2022) est la mise à jour en 590 pages richement illustrées de « l’intégrale 1984 à 2006 : 22 ans de chansons » (RytRut, 2007 →BA55), complétée par One sided Love Affair (2014), The Stowaway EP (2016), Ferrageau (2020) et Koala and Other Metamorphoses (2021), mais surtout, au lieu des seules traductions françaises, l’ouvrage contient les paroles complètes dans leurs versions originales anglaises, néerlandaises et quelques-unes allemandes. Ce qui nous donne un livre ouvert sur l’œuvre poétique liée à vie de Cor Gout, entre tumulte et délicatesse, entre sophistication, nostalgie et régionalisme, Hollywood, le rock’n’roll et une légendaire mélancolie européenne si prononcée que je me suis permis de l’appeler un « excentrique poète allemand ». Maxime Lachaud a également bien développé et fait ressortir l’envergure de Gout dans sa préface. Pour moi, le naturel avec lequel Gout a pratiqué le « Cross the Border – Close the Gap » de Leslie Fiedler et l’a rendu explicite avec Leaping the Chasm est une constante source de joie et présente des similarités qui me font le considérer comme un frère de sang. La profusion d’allusions personnelles – comme le garçon –, politiques, pop et à la culture avec un grand C, scintille comme une boule à facettes sur la piste de danse de la mémoire et de l’imagination. Ce qui, par Saint Humbert, m’entraîne à faire une liste pleine de suspens : La Strada – Paradise Lost, Edward Hopper – Elvis Costello, Sartre – Sugar Ray Robinson, Shakespeare – Krazy Kat, le Marquis De Sade – Monsieur Verdoux, préraphaélites – pointillistes, No New York – Neverland (Le Pays des merveilles), Barnett Newman – Shocking Blue, Garcia Lorca – Little Richard, George Hendrik Breitner – Jacques Brel, Jean Cocteau – Captain Nemo, Malraux – Samantha Fox, Don Quichotte – Domela Nieuwenhuis, Potemkin – Ceaușescu, Marlene Dietrich – Ferdinand Vaněk , The Plastic People Of The Universe – Eisenstein, Kafka – Rock Hudson, Comte Dracula – Lady Godiva, Doris Day – Mao, Van Gogh – Sex Pistols, T Rex – Cléopâtre, Circé – Chuck Berry, Agatha Christie – Mata Hari, Leni Riefenstahl – U2, Dostoïevski – Eliza Doolittle, Schopenhauer – Georgi Dimitroff, Munch – Carmen Miranda, ETA Hoffmann – Gene Vincent, Abe Lenstra – Dr. Watson, Les Liaisons Dangereuses – Penthésilée, Goethe Leda, Lyotard Artemesia Gentileschi, Saint-Exupéry The Rolling Stones, Houdini Lewis Carroll, Mahler Icare, Samuel Beckett Syd Barrett, Sukarno – Slauerhoff, Die Mörder sind Unter uns (Les assassins sont parmi nous  – Tenerife, 27 mars 1977, Paul Gascoigne – Tamara de Lempicka, le Velvet Underground – Josephine Baker, Asta Nielsen – Comedian Harmonists, Coco Chanel – Igor Stravinsky, Dumbo – Der Leiermann, Mark Gertler Everly Brothers, Charly Brown – Shake, Rattle and Roll, Betty Boop Hercule Poirot, Coleman Hawkins Jacques Prévert, Napoléon Honor Blackman, Mr. Steed – La Fée Clochette, Rudyard Kipling A.A. Milne… dans la rivière de mots de Cor Gout, thématiquement sans frontières, mais distillée dans une nonchalance rigoureuse sous forme de chansons, rimées et non rimées, « notre » époque toute entière est absorbée. De l’afflux révolutionnaire et de type Biedermeier via la guerre froide jusqu’aux vestiges post-coloniaux et post-modernes. Les illuminés sans cynisme, les allusions ludiques, les relations amoureuses à sens unique, l’espace qu’il crée pour les pensées et les sentiments, tout cela a rendu pour moi la question « Aimez-vous Trespassers W ? » toujours éloquente. Ce n’est pas Yves Montand, pas Anthony Perkins, certainement pas Brahms Je suis fier de Cor Gout.

Rigo Dittmann, Bad Alchemy #117, janvier 2023

ENGLISH TRANSLATION

‘Cor G et Trespassers : Death by Sophistication’

Trespasser’s W – l’intégrale (RytRut, 2022) is the 590-page, lavishly illustrated update of “l’intégrale 1984 à 2006: 22 ans de chansons” (RytRut, 2007 →BA55), expanded with “One-sided Love Affair ” (2014), “The Stowaway EP” (2016), “Ferrageau” (2020) and “Koala and other metamorphoses” (2021), but more importantly, instead of just their French translations, now with the complete lyrics in the original English, Dutch or German. This makes Cor Gout’s poetic life’s work an open book, in its wonderful tension between sophistication, nostalgia and local patriotism, Hollywood, rock’n’roll and such a pronounced old European melancholy and longing that I have allowed myself to call him an « eccentric German poet ». Maxime Lachaud has similarly fanned out and emphasized Gout’s span in his Preface. For me, the naturalness with which Gout practiced Leslie Fiedler’s ‘Cross the Border – Close the Gap’ and made it. explicit with “Leaping the chasm” is a constant source of joy and a Collateral Campaign that makes him look like a blood brother to me. The abundance of personal – as the boy – , political, pop and high culture allusions sparkles like a disco ball over the dance floor of memory and imagination. As, by Saint Umberto, sparking list full of tensions: “La Strada” – “Paradise Lost”, Edward Hopper – Elvis Costello, Sartre – Sugar Ray Robinson, Shakespeare – Krazy Kat, De Sade – Monsieur Verdoux, Pre-Raphaelite – Pointillists, No New York Neverland, Barnett Newman Shocking Blue, Garcia Lorca Little Richard, George Hendrik Breitner Jacques Brel, Jean Cocteau – Captain Nemo, Malraux – Samantha Fox, Don Quichotte Domela Nieuwenhuis, Potemkin – Ceaușescu, Marlene Dietrich Ferdinand Vaněk , The Plastic People Of The Universe Eisenstein, Kafka Rock Hudson, Count Dracula Lady Godiva, Doris Day Mao, Van Gogh Sex Pistols, T Rex Cleopatra, Circe Chuck Berry, Agatha Christie Mata Hari, Leni Riefenstahl U2, Dostoyevsky – Eliza Doolittle, Schopenhauer – Georgi Dimitroff, Munch – Carmen Miranda, ETA Hoffmann Gene Vincent, Abe Lenstra Dr. Watson, « Les Liaisons Dangereuses » Penthesilea, Goethe Leda, Lyotard Artemesia Gentileschi, Saint-Exupéry The Rolling Stones, Houdini Lewis Carroll, Mahler Icarus, Samuel Beckett Syd Barrett, Sukarno Slauerhoff, « Die Mörder sind Unter uns” – Tenerife, March 27, 1977, Paul Gascoigne – Tamara de Lempicka, Velvet Underground – Josephine Baker, Asta Nielsen – Comedian Harmonists, Coco Chanel – Igor Stravinsky, Dumbo – Der Leiermann’, Mark Gertler – Everly Brothers, Charly Brown ‘Shake, Rattle and Roll’, Betty Boop Hercule Poirot, Coleman Hawkins Jacques Prevert, Napoleon Honor Blackman, Mr. Steed Tinker Bell, Rudyard Kipling A.A. Milne… In Gout’s river of words, thematically without banks, but skimmed off in laconic nonchalance in the form of songs, rhyming and non-rhyming, ‘our’ entire epoch is immersed. From the revolutionary and Biedermeier-like inflow via the Cold War to the post-colonial and post-modern hangovers. The uncynically enlightened, the allusively playful, the one-sided love affairs, the space he creates for thoughts and feelings, they all made the question ‘Aimez-vous Trespassers W?’, for me always rhetorical. Not Yves Montand, not Anthony Perkins, certainly not Brahms Cor Gout is my man.

Rigo Dittmann, Bad Alchemy #117, January 2023